ToplumDusmani.Net V2

Kültür ve Sanat Portalı

Wednesday, Nov 20th

Son Guncelleme09:38:41 AM GMT



Ayşe Tütüncü

e-Posta Yazdır

Reklamlar

{mosimage}Ayşe Tütüncü 

Beş yaşında kendini müzikle dolu bir odada buldu; bir müzik kursunda, hepsinin elinde değişik enstrümanlar, bir curcunadır çalan çocuklarla dolu bir odada ... Bundan iki yıl sonra konservatuarda piyano öğrenimine başladı; orada da “oda müziği”ni çok sevdi. 1983’te ilk grubu Mozaik’i kurdu; 1995’e kadar dört albüm çıkardılar. “Mozaik” rok, klasik batı müziği ve cazdan oluşan bir füzyon müziğiydi; besininin bir maddesi de yerel topraktı. Mozaik’in yanısıra Kömür grubu da hayli uzun bir süre Ayşe için emprovize çalmanın ve canlı müzik mekanlarında parça yorumlamanın ortamı oldu. Şarkıcı Sumru Ağıryürüyen ile birlikte “kadın şarkıları” söylediği bir konser programı hazırladı. Bir stüdyo müzisyeni olarak Bülent Ortaçgil, Yeni Türkü, Ezginin Günlüğü, Mehmet Güreli ve Bulutsuzluk Özlemi gibi grup ve müzisyenlerin çeşitli albümlerinde yer aldı. 1995'ten itibaren uzun bir süre şarkı yazarı-gitarist Bülent Somay’ın grubuyla çaldı. Çeşitli kısa film müziklerinden sonra Mehmet Güreli ile “Vapurlar” filminin müziğini (1986), Serdar Ateşer ile birlikte Atıf Yılmaz'ın “Bekle Dedim Gölgeye” filminin müziğini (1991), Ümit Kıvanç ve Bülent Ortaçgil ile “Ordaaa Bir Şehir Var Uzak” müzikalini (1994) ve çeşitli oyun müziklerinden sonra da en son Kumpanya Tiyatrosu için Kerem Kurdoğlu’nun “Sahte Kimlikler 5/ Asrın Entrikası” oyununun müziğini (2000) yazdı. 1995'te kurduğu Piyano Perküsyon Grubu'yla 1999'da Çeşitlemeler albümünü çıkardı ve bugüne değin yurt içi ve yurtdışında çeşitli uluslararası festivallere katıldı. 1999 yılında Lawrence “Butch” Morris’in Conducting Improvisation Orchestra’sında (Yönetilen Doğaçlama Ork.) çaldı. 2002'de Donovan Mixon ile, Akın Eldes ile sahne aldı. 2004’ten bu yana Piyano Perküsyon Grubu’nun yanısıra yeni kurduğu Üçlü’süyle özellikle “iki nefesli ve bir piyano” için düzenlediği yeni bestelerini çalıyor. 2004’te Bodrum Hadigari Festivali ve Alanya Caz Günleri’ne katılan Üçlü 2005’te Panayır (EMI / Blue Note) albümünü çıkardı ve Prag Caz Açık Festivali’nde çaldı. Ayşe Tütüncü özellikle yazılı müzik ile emprovize müzik arasındaki gerilimi dengeleyebilmek ve ikisine de uzanabilmek için ortada bir yerde durmayı tercih ediyor. 1995’ten bu yana sürdürdüğü “Piyano Perküsyon” projesinde emprovizasyona açık bırakılmış serbest bölümleri olan besteler, adaptasyonlar, çeşitlemeler ve kolajları işliyor. Yeni Üçlüsünün repertuarında ise yine serbest bölümler ile yazı’nın içiçe örülerek çalındığı yeni bestelerine yer veriyor. Öte yandan öğretmek de onun için önemli bir konu; ders piyano olsun veya Akademi İstanbul’da yıllarca olmuş olduğu gibi “grup müziği” olsun farketmez... hep müzikle dolu bir odada...

 

Diskografi

MOZAIK
"Ölümden Önce Bir Hayat Vardır" - Mozaik '83,
ADA Müzik, 1993 (yeniden yayınlandı)
"Ardından", ADA Müzik, 1985
"Çook Alametler Belirdi", ADA Müzik, 1988
"Plastik Aşk", Piccatura, 1990

MEHMET GÜRELİ ile
"Vapurlar", Film müziği, ADA Müzik, 1990

PİYANO PERKÜSYON GRUBU
"Çeşitlemeler", ADA Müzik, 1999

AYŞE TÜTÜNCÜ ÜÇLÜSÜ
"Panayır", EMI / Blue Note, 2005
 

 

“Çeşitlemeler” üzerine yazılanlar

Piyanist Tütüncü latin müziğinin yanısıra Debussy ve C.Corea’yı da içeren başka kaynaklar üzerine girişilen doğaçlamaların yer aldığı bu albümde vahşi klarinetçi Oğuz Büyükberber ile beraber, zarifçe Carla Bley’e şapkasını çıkartıyor. Bazan hoş ve oyunbaz, bazan da kavgacı ve yüzleştirici; Tütüncü yüksek seviyeden bir kavram kurucu ve "Çeşitlemeler" harcıalem Doğu-Batı füzyon örneklerinin ötesine geçiyor.
Down Beat
, Aralık 2002 / ABD


Nefis bir albüm; teknik ustalık ve değişik gelenekleri tanımanın bilgisi bu neş’e dolu ve canlı müziğin serbestçe akışına mani olmamış.
Francesco Martinelli,
Avant, İlkbahar 2000 / İngiltere


...dinleyeni asıl çeken inanılmaz doğaçlamaları, Caz çizgisinde ilerlerken yerel motiflerimize, latin müziğine ve blues’a da geçişler yapan grup dinleyiciye enerjisini bulaştırmakta hiç zorlanmıyor.
Raife Polat,
Jazz, 3/1999 / Türkiye 

 

Hemen söyliyeyim ki, bu albüm Türkiye’nin en iyi ve en ilginç caz albümlerinden biri. Doğaçlama ustası genç Türk piyanisti Ayşe Tütüncü dört perküsyoncu ve bas klarnetçi Oğuz Büyükberber’den oluşan grubuyla kendi bestelerinin yanısıra C.Bley, C.Corea, J.Garbarek, E.Gismonti, Debussy vb..nin eserlerini işliyor. Belli ki elindeki malzemeyle oldukça özgür bir çalışma yürüttüğüne ve böylece benzersiz ve özgün yorumlara ulaştığına işaret etmek maksadıyla olacak, çalışmalarını “çeşitlemeler” olarak isimlendiren piyanist beste ile doğaçlama arasında ilginç ve duymaya değer bir denge yakalamayı başarıyor.
Emanuel Wenger,
Jazz Live, 163-03 / Kış 2002 / Avusturya


Albümün benzersiz parçalarından biriyse "Samba Ağırlaması". Parçanın teması Egberto Gismonti’ye yaslansa da, Ayşe Tütüncü parçaya benzersiz bir yenilik, kişilik kazandırmış: Parçada Türk Müziği’nden kesitler de kapsayan doğaçlama köklü bir çeşitlilik var.

Orhan Kahyaoğlu, Milliyet, 1999 / Türkiye

 Dört perküsyoncu birbirinin ayağına dolanıp feci bir karambol yaratabilirdi, ama Saruhan Erim, Timuçin Gürer, Ümit Kıvanç ve Serdar Gönenç öyle bir karşılıklı çalma seviyesine ulaşmışlar ki, her bir dokunuşları hem tek tek, hem de öbürleriyle birlikte uyum içinde duyuluyor, aynen büyük bir dikkatle tahtaya oyulmuş kırlangıç geçmeler gibi. Bunların üstüne Oğuz Büyükberber’in klarinet ve bas klarineti klasik müzik, caz ve Klezmer geleneklerinden ilhamla çağrışan haincesine komik melodiler ekliyor.

Francesco Martinelli, Jazz it, 3/2001 / İtalya 

 

Çeşitlemeler albümünde eklektik bir dünya kültürünün seçilmiş örneklerinin Ayşe Tütüncü Piyano Perküsyon Grubu tarafından büyük bir içtenlikle yorumlanmış olduğunu görüyoruz.
Merih Akoğul ,
Jazz, 4/1999 / Türkiye

{mosimage}
Cevaplar (0)Add Comment

Cevap yaz
daha küçük | daha büyük

security code
Lütfen görüntülenen karakterleri yazınız


busy