ToplumDusmani.Net V2

Kültür ve Sanat Portalı

Thursday, Sep 19th

Son Guncelleme09:38:41 AM GMT



Eleni Karaindrou

e-Posta Yazdır

Reklamlar

Eleni Karaindroueleni karaindrou orta yunanistan'da bulunan teichio köyünde dünyaya geldi. atina'da büyüdü. hellenikon odion'da piyano ve teori eğitimi aldı. 1969-74 yılları arasında paris'de etnomüzikoloji eğitimi alan sanatçı, yunanistan'a dönüşünde ora kültür merkezi'nde geleneksel enstrümanlar laboratuvar'ını kurdu. o günden itibaren de yunanistan'ın müzikal kaynaklarının toplanması konusunda en önde gelen figürlerden biri olmuştur.

karaindrou'nun müzikal geçmişi sinema ve tiyatro ile iç içe geçmiştir.
bugüne kadar 18 film, 13 tiyatro oyunu ve 10 televizyon dizisi için
müzikler bestelemiştir. çoğunlukla yunan yönetmenlerle çalışmış olsa da, chris marker, jules dassin ve margarethe von trotta gibi isimler için de eserler vermiştir. 1982 yılından beridir de ünlü yunan yönetmen theo angelopoulos ile çalışmaktadır.

yunanistan'ın sinema ve müzik eleştirmenleri, karaindrou'nun bestelerinin
geleneksel film müziği kalıplarını aştığı konusunda hemfikirdirler. onun müziği bir filme eşlik etmenin ötesinde, o filmin gerekli öğelerinden biridir. yazar nikos triantafillides; "yüzlerce metrelik tüm bu film şeritlerinde, eleni'nin müziği ekranda görülmeyen kanı temsil ediyor. onun müziğinin sebatkar varlığı... lirisizmin altında derinlerde kalan tinsel birşeyleri ortaya çıkarıyor..." diyerek sanatçıya duyduğu hayranlığı dile getirmektedir.

karaindrou'nun müziği "yaralayarak ve özgürleştirerek", sinematik aksiyon ile birlikte izleyicinin yeni vizyonlar kazamasına yardımcı olur. onun müziği "film müziği" diye tanımlanamazsa da, sanki doğal olarak sinematiktir: duygusal bir atmosfer yaratırken, izleyici/dinleyiciye ince, sessiz ve derinden imalarda bulunur.

dağların arasında izole edilmiş bir köyde doğan sanatçı, çocukluğunun seslerini halla belleğinde taşımaktadır: "rüzgarın uğultusu, tahta çatıdaki yağmurun sesi, akan sular. şarkılar söyleyen genç kızlar ve karın sessizliği. bazen ise, köy meydanında festivallerde çalınan flüt ve klarnetlerin dağlarda yaptıkları yankılar..."

"biz sırtüstü uzanmış, yıldızları sayarken, gece boyunca bir yandan mısır soyan bir yandan da yüksek perde sesleri ile çok güzel polyphonic şarkılar söyleyen köylü kadınları hatırlıyorum. kilise'de bizans melodileri ile ilahiler söyleyen adamları da çok iyi hatırlıyorum." kilise deneyimlerinin yarattığı izlenimlerinin etkilerini "happy homecoming, comrade"(mutlu dönüş, yoldaş) adlı filmde gözlememek mümkündür: müzik bourdon veya drone bass ile icra edilmektedir.

ailesi atina'ya taşınan karaindrou, ilk kez gördüğü bu büyük kentte, arabaları, radyoyu ve filmleri keşfeder. kaderin küçük bir cilvesi olara yeni evi, bir açık hava sinemasının hemen yanındadır ve yatak odasından filmleri izleyebilmektedir. sinema ve piyano(bir diğer yeni keşfi) arasında 8 yaşında olan eleni hayatının tutkusunu bulmuştur.
piyanonun başına ilk defa oturduğundan itibaren melodiler uydurmaya başlar. 1953-1967 yılları arasında ondört senesini hellenikon odion(atina konservatuarı) piyano ve teori eğitimiyle geçirmesine rağmen kendini "içgüdüsel besteci" olarak tanımlayan karaindrou aslında kendi kendini yetiştirmiş bir müzisyendir.

1967 yılında, cunta yönetimi karaindrou'yu yunanistan'ı terk etmeye zorlar. ufak çocuğunu da yanına alan sanatçının paris'te geçireceği sürgün yılları fransız hükümeti'nin verdiği bursla, hayatını derinden etkileyecek etnomüzikoloji eğitimi alarak geçecektir. "çocuğukluğumun müzikal dünyası hakkında daha fazlasını öğrendikçe, yavaş yavaş bilinçlendiğimi hissediyordum." müziğin kökenlerine yaptığı yolculuk, orkestrasyon ve orkestra yönetimi ile birlikte ilerlemektedir.

öğrencilik döneminde yazdığı bazı şarkılar, azımsanamayacak tecimsel başarılar elde ettiyse de; karaindrou müzikal çalışmalarından sapmayacaktır. yazdığı şarkılar dünya çapında dolaşmaya başlasa da, o etnomüzikoloji çalışmalarına daha da derinlemesine dalmıştır.

karaindrou'nun paris yılları, kentte caz müziğinin en popüler olduğu bir döneme rast gelir. ilgi merkezi uzun bir süre klasik müzik olan, çalışmalarını tüm dünyanın folk müziği üzerinde sürdüren sanatçı, yavaş yavaş diğer müzikal formları da keşfetmektedir.

atina'ya döndüğünde ora kültür merkezi'nde geleneksel enstrümanlar laboratuvar'ını kurar. third radio programme'ın etnomüzikoloji departmanında da çalışmalarını sürdürür. "1976 da ecm'yi
keşfettim. sadece hislerime güvenerek, tüm ön yargılardan bağımsız bestelemeye başladım." bu dönemde sinema ve tiyatro için eserler vermeye başlar.

christofis'in 1979 yapımı "wandering,avarelik" filmi kendisi için bir dönüm noktası olur. konuya ve kamera hareketlerine tamamen içgüdüsel yaklaşan sanatçı, yaptıklarının film için tamamlayıcı bir öğe olup olamadığını başta kestiremez. yapım tamamlandığında, kendisi için en doğru bir mecrayı
bulduğunu anlar: "bu benim için yeni bir başlangıçtı. "wandering" o günden beri içinde dolaştığım bir dünyanın kapılarını bana araladı. beraber çalıştığım yönetmenler bana sonsuz bir özgürlük verdiler ve onların imgeleri bana en derin duygularımı dışavurma olanağı vermiştir."

karaindrou bundan sonra kameraları "lirik" olan chistoforo chiristofis, lefteris xanthopoulos ve theo angelopoulos gibi yönetmenler ile çalışacaktır. "benim kamera hareketi ile olan ilişkim, senaryo ile olan ilişkimden daha önemli. elbette müzik, hikayenin altını çizmeli. ancak filmin anlamı her zaman
senaryo ile anlaşılamaz. imge ve müzik birleşip kelimeler ile kolayca anlatılamayacak olanı açıklarlar. bazen senaryoya bakarsınız ve size hiçbir şey açıklamaz. harold pinter'ın dediği gibi gerçek anlam, kelimelerin ardındadır. elbette senaryo, mekan, aktör, montaj gibi öğelerden de etkilenip filme yardımcı olacak bir müzik yapmaya çalışıyorum. içerideki ritmi arıyorum, elbette etkileniyorum, nasıl olduğunu dile getiremem ama, angelopoulos un sekans çekimlerindeki iç hareketten etkileniyorum...ve sonra, montaj aşamasında, karelerin grenleri ve parlaklığı bana orkestrasyon ve renk için gerekli malzemeyi sağlıyor..."

1982 selanik film festivalinde jüri heyetinin başkanı olan theo angelopoulos karaindrou'ya "rosa" filmi için en iyi film müzikleri ödülünü verir ve birlikte çalışmayı teklif eder. dokuz yıl sonra, bu yeni işbirliği hala meyveler vermeye gebeyken, karaindrou, angelopoulos'un "to meteoro vima tou pelargou"su üstünde çalışmaktadır. "genelde, daha ortada bir senaryo yokken, sadece ana konseptler belirginken çalışmaya başlarız. angelopoulos çok hissedip az konuşan bir adam, bu yüzden
onun çalışmasının köküne inebilmek ve ne istediğini tam olarak anlamak benim için önemli. bazen senaryo ortaya çıktığı zaman ben çoktan ana temayı bestelemişimdir." angelopoulos'un başyapıtı "sonsuzluk ve bir gün" de sanatçı sinematografi ve müziğin uyumunun zirvesine ulaşır.

bir yunan müzik eleştirmeni "karaindrou bize düşleme şansı veriyor." diyor, "ama düşlerin bize yeni sorumluluklar getirdiğinin de bilincinde olmalıyız. angelopoulos, chiristofis ve xanthopoulos'un imgelerini hayal gücüyle kışkırtırken, bize modern yunan dünyasının ruhunu anlamamıza yardımcı oluyor..."

karaindrou için helenik dünyadan kaçış yok: "her nereye gidersem gideyim, yunanistan beni yaralamaya devam ediyor."

kaynakça: http://www.musicolog.com/eleni.asp
http://tinpan.fortunecity.com/.../mete_karaindrou.htm

 


Farklı bir kaynaktan

Eleni Karaindrou 1941 yılında Teichio'da Yunan dağ köyünde doğdu.

Atina Hellenikon Odion'da piyano ve teori eğitimi aldı. Yunanistan Devlet Konservatuarı ve Atina Üniversitesi Felsefe Fakültesi'nden mezun olduktan sonra, Fransa'da etnomüzikoloji ve orkestrasyon eğitimi aldı. Hacıdakis'le birlikte radyo programları hazırladı. Sanatçı, 1975'ten bu yana 19 film, 42 tiyatro oyunu ve 15 televizyon ve radyo programı için besteler yaptı; 1983'ten bu yana Angelopoulos'un tüm filmlerinin müziklerini besteledi. 2000 yılında Dusseldorf Operası Karaindrou'nu müziğini yaptığı "Phaedra" balesini sahneledi. Zurich Senfoni Orkestrasından Tayvan Ulusal Senfoni Orkestrasına, pek çok orkestra ve ünlü şeflerle konserler veren Karaindrou'nun New York'tan Tokyo'ya dünyanın dört bir yanında çok sayıda hayranı var.

Discography 

Dust of Time - ECM 2009

The 10 (Greek TV: "το 10") - Mikri Arktos/ECM 2008

Elegy of the Uprooting (live) - ECM 2005; Also released as DVD

The Weeping Meadow - ECM 2004

Trojan Women - ECM 2001

Eternity and a Day - ECM 1998

Ulysses’Gaze - ECM 1995

Rosa, Wandering - Lyra 1996

The Suspended Step of the Stork - ECM 1992

Music For Films - ECM 1991

The Suspended Step of the Stork - Minos 1991

Unreleased Recordings - Minos 1991

L\'Africana - Minos 1990

Herod Atticus Odeon (live) - Minos 1988

Landscape in the Mist - Milan 1986

The Beekeeper - Minos 1986

Voyage To Cythera - Minos 1984

The Price Of Love - Minos 1983

The Great Vigil - Minos 1975

 

Bir kaç eserini sergilediği görüntüleri şuradan izleyebilirsiniz;

http://www.youtube.com/watch?v=ljxGsCFgVPQ&feature=related


Cevaplar (0)Add Comment

Cevap yaz
daha küçük | daha büyük

security code
Lütfen görüntülenen karakterleri yazınız


busy