ToplumDusmani.Net V2

Kültür ve Sanat Portalı

Tuesday, Jun 02nd

Son Guncelleme09:38:41 AM GMT

Nerdesin: Sinema Kült Sinema Eserleri Yaşam Güzeldir-La Vita e Bella


Yaşam Güzeldir-La Vita e Bella

e-Posta Yazdır

Reklamlar
{mosimage}

Hayat Güzeldir, doğrudur, bir ilk görüşte insanı şaşırtan ve iki arada bir derede bırakan bir film... Gerçekten de insanlık tarihinin en büyük trajedisi olan bir olaya, savaşta altı milyon Yahudi'nin toplama kamplarında yok edilmesi olayına belgesel ya da dramatik bir sinema dışında bir başka biçimde eğilmek mümkün mü? Diğer bir deyişle, bu dönem ve bu olay üzerine bir komedi filmi yapılabilir mi?

Daha 1970'lerde Liliana Cavani'nin Gece Bekçisi veya Lina Wertmuller'in Yedi Güzeller filmleriyle aynı olaya, açıkça komedi değilse de cinsellik öğesi grotesk biçimde öne çıkarılmış biçimde eğilmelerinin yaratığı tartışmayı benim gibi hatırlayanlar için, ilginç bir konu.

Ancak Hayat Güzeldir öylesine kendine özgü, öylesine kişisel bir film ki... Her sanat yapıtı gibi bu da kişiselliğinin, özgünlüğünün ve farklılığının meyvelerini topluyor ve sonunda insanı ikna ediyor. Etmekle kalmıyor, bir başyapıt düzeyinde olduğunu da kabul ettiriyor.

Kitapçı, boş zamanlarında garson Guido'nun Tuscany kasabasındaki bir öğretmene âşık olarak onu tavlama çabasıyla geçen ilk-yarı, son derece ustaca kurulmuş gag'ları, milimetrik dengelerle hesaplanmış güldürü mekanizmalarıyla, sanki büyük Chaplin'e layık bir komedi. Sanki Chaplin sanatının yıllar sonra İtalyan komiği Benigni eliyle yeniden canlandırılması...

İkinci yarıda hikâyenin tonu değişiyor ama genel havası değil. Burda Guido'nun birlikte bir Nazi toplama kampına kapatıldığı küçük oğlu Giosue'yi ne pahasına olursa olsun korumak ve hayatta tutmak içgüdüsü ön plana çıkıyor. Yorulmak bilmez bir geveze ve şakacı olan Guido, bunun için küçüğe herşeyi bir oyun gibi sunuyor: tüm kamp yaşamı, tüm o emirler, ağır işler, acımasız disiplin, birer-ikişer ortadan yok olan yaşlılar ve çocuklar... Guido tüm bunlara birer kulp takıyor ve herşeyi bir büyük oyun, giderek bir yarışma gibi göstererek, ödüllü (bir tank!) bu oyun içinde küçük oğlanı yaşamaya ve ayakta kalmaya yöneltiyor.

İlk bakışta görünenin tersine, filmin bu yarısı da Chaplin'e layık... Chaplin de sonuç olarak iyimserliğin, gülmenin, mizahın yaşamsal öneminin altını çizmez mi? Hayata tüm iyimserliğimizle neşe, şaka ve esprinin çerçevesinden bakmayı bir yaşam biçimi olarak sunmaz mı?

Hayat Güzeldir, sonuç olarak farklı gözüken iki yarısıyla bir bütünü tamamlayan, sinema tarihinde ayrıksı ve gerçekten ilgi çekici bir film. Benigni, mizah yoluyla faşizmin, ırkçılığın ve soykırımın defterini duruyor, artık herşeyin söylendiği sanılan bu alanda yeni ve farklı şeyleri mizah yoluyla söylüyor.

İnsanı hem eğlendiren, hem de kahreden bu film, özellikle mizahın önemine inanan herkes için: başta 'bizzat' mizahçılar olmak üzere...

bilgirizgah.com

YönetmenRoberto Benigni
SenaryoRoberto Benigni
Vincenzo Cerami
OyuncularRoberto Benigni,
Nicoletta Braschi
Giustino Durano
YapımcıGianluigi Braschi
John M. Davis
Dağıtım şirketiMiramax Films
MüzikNicola Piovani
Tarih20 Aralık 1997
Süre116 dk.
Ödüller3 Oscar ödüllü


Cevaplar (0)Add Comment

Cevap yaz
daha küçük | daha büyük

security code
Lütfen görüntülenen karakterleri yazınız


busy