Anasayfa > Sözlük > S > Siyasi Alanda Yapılan İnkılaplar


1) Ankara'nın Başkent Oluşu (27 Aralık 1919)
2) Saltanatın Kaldırılması (1 Kasım 1922)
3) Cumhuriyetin İlanı (29 Ekim 1923)
4) Halifeliğin Kaldırılması (3 Mart 1924)
5) Yeni Türk Devletinde Anayasa Hareketleri
a) İlk anayasanın kabulünden önce çıkarılan anayasa niteliğindeki kanunlar
b) 20 Ocak 1921 anayasası (Teşkilat-ı Esasiye)
c) 20 Nisan 1924 anayasası (İkinci anayasa)
6) Çok Partili Rejim Denemeleri ve Sonuçları
a) TBMM’de çeşitli grupların ortaya çıkışı
b) Müdafa-I hukuk Grubu’nun kuruluşu ve bunun Halk fırkasına dönüşmesi
c) Terakkiperver Cumhuriyet Fıkrası
i. Fırkanın kuruluşu
ii. Şeyh Sait İsyanı ve fırkanın kapatılması
d) Atatürk’e süikast girişimi
e) Serbest Cumhuriyet Fırkası
f) Menemen Olayı

Ankara'nın Başkent Oluşu

27 Aralık 1919'da Temsil Heyeti'nin Ankara'ya gelmesi ile, bu şehir Millî Mücadele'nin karargâhı olmuştu. 23 Nisan 1920'de Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin Ankara'da açılmasıyla yeni Türk devletinin temelleri atıldı. Kurtuluş Savaşı buradan yönetildi. Böylece Ankara, fiilen başkent durumuna geldi.
Lozan Barış Antlaşması'nın imzalanmasından sonra. İtilâf Devletleri'nin askerleri İstanbul'dan çekildiler. İstanbul'un işgalden kurtulması ile yeni devletin başkentinin neresi olacağı tartışılmaya başlandı. Bazı kişiler İstanbul'un başkent yapılmasını istiyorlardı. Ancak meclisin Ankara'da açılması, buraya fiilen hükümet merkezi olma niteliği kazandırmıştı. Ayrıca Ankara, Türkiye'nin merkezinde, askerî ve coğrafî özellikleriyle başkent olabilecek konumdaydı.
İsmet Paşa (İnönü), bir kanun teklifi hazırlayarak Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı'na sundu. "Türkiye Devleti'nin başkenti Ankara'dır." şeklindeki bir maddelik kanun teklifi kabul edildi (13 Ekim 1923). Kanunun yürürlüğe girmesiyle Ankara yeni Türk devletinin başkenti oldu.

Saltanatın Kaldırılması

Türkiye Büyük Millet Meclisinin açılması ile birlikte Türk tarihinde yeni bir dönem başlamıştı. 20 Ocak 1921'de kabul edilmiş olan anayasada, egemenliğin millete ait olduğu belirtilmişti. Ancak bu tarihlerde Kurtuluş Savaşı devam ettiğinden, saltanatın kaldırılması için şartlar uygun değildi.
İtilâf Devletleri, Lozan Barış Konferansına, Türkiye Büyük Millet Meclisi Hükümeti ile birlikte İstanbul Hükümeti'ni de davet ettiler. Osmanlı Hükümeti bu daveti kabul etti. Galip devletler bu davranışlarıyla, Türkler arasında ikilik çıkararak, menfaatlerini daha iyi savunacaklarını düşünüyorlardı. Osmanlı Hükümeti'nin konferansa katılma arzusu, millî mücadelenin ruhuna ve anayasaya aykırı idi.
Bu durum, Mustafa Kemal Paşa'nın saltanatın kaldırılmasıyla ilgili düşüncelerinin haklılığını bir defa daha ortaya koydu. Aynı zamanda saltanatın kaldırılması için haklı bir gerekçe oldu. Konu, Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde tartışıldı. Mustafa Kemal Paşa bir konuşma yapıp, milletin kendi gayretiyle hakimiyeti ele aldığını ve saltanatın kaldırılmasının gerekliliğini belirtti.
1 Kasım 1922'de kabul edilen bir kanunla, halifelik ve saltanat birbirinden ayrılıp, saltanat kaldırıldı. Böylece, Osmanlı Devleti hukukî olarak sona ermiş ve Türk inkılâplarının en önemlilerinden biri gerçekleştirilmiştir.
Saltanatın kaldırılması ile, İstanbul'daki Osmanlı Hükümeti istifa etti. Son padişah Vahdettin, 17 Kasım 1922'de İngilizlere sığınıp İstanbul'u terk etti. Bunun üzerine Osmanlı sülâlesinden Abdülmecit Efendi, Büyük Millet Meclisi'nin kararı ile halife seçildi.

Cumhuriyetin İlanı

Mustafa Kemal Paşa, daha Erzurum Kongresi sırasında, zaferden sonra hükümet şeklinin cumhuriyet olacağını söylemişti. 23 Nisan 1920'den beri Türkiye'yi idare eden Türkiye Büyük Millet Meclisi Hükümeti, millî egemenlik esasına dayanıyordu. Bu, adı konulmamış bir cumhuriyet yönetimiydi. 20 Ocak 1921 tarihli anayasada "Hâkimiyet kayıtsız şartsız milletindir." deniliyordu. Bu, yeni rejimin ilân edilmemiş bir cumhuriyet olduğunu gösteriyordu.
Cumhuriyetin ilânının önündeki en büyük engel saltanattı. 1 Kasım 1922'de saltanatın kaldırılmasıyla bu engel aşıldı.
Millî Mücadele'nin zaferle sonuçlanmasında tarihî bir görev yapan birinci dönem TBMM üyeleri, yeni seçim kararı alarak dağıldı (l Nisan 1923). Yeni seçimlerin yapılmasından sonra TBMM ikinci dönem çalışmalarına başladı. Yeni kurulan meclis, Lozan Barış Antlaşması'nı onayladı. Böylece millî bağımsızlık tam olarak gerçekleşmiş oldu.
23 Nisan 1920'de Türkiye Büyük Millet Meclisi açıldığı sırada yeni Türk devletinin adı henüz konulmamıştı. Hükümet, Türkiye Büyük Millet Meclisi Hükümeti adını taşıyor, meclis başkanı hükümet başkanlığı da yapıyordu. Bu sistem içinde devlet başkanlığı boş görünüyordu. Şimdi, yürürlükte olan siyasî rejime uygun devlet şeklini bulmak zorunlu hâle gelmişti. Millî Mücadele Dönemi'ndeki, olağanüstü şartların bir ürünü olan meclis hükümeti sistemi de artık işlemez olmuştu. Bu sistemde, Bakanlar Kurulunun her üyesi için ayrı ayrı oylama yapılırdı. Bu durum ise hükümet kurulmasını zorlaştırıyordu.
25 Ekim 1923'te hükümetin istifasıyla bir bunalım ortaya çıktı. Bu olay Mustafa Kemal Paşaya, cumhuriyeti ilân etmek için beklediği fırsatı verdi. 28 Ekim 1923 akşamına kadar hükümetin kurulamaması üzerine, Mustafa Kemal Paşa, Çankaya Köşkü'nde arkadaşlarına "Yarın cumhuriyeti ilân edeceğiz." diyerek fikrini açıkladı. O gece İsmet Paşa ile birlikte 1921 Anayasası'nın bazı maddelerini değiştiren kanun tasarısını hazırladı. "Türkiye Devleti'nin hükümet şekli cumhuriyettir." hükmünün yer aldığı tasarı üzerinde TBMM'de yapılan konuşmalardan sonra cumhuriyetin ilânı kabul edildi. "Yaşasın cumhuriyet!" sesleri arasında alkışlarla cumhuriyet ilân edildi (29 Ekim 1923).
Bundan sonra cumhurbaşkanlığı seçimine geçildi. Yapılan gizli oylamada 158 milletvekilinin tamamının oyunu alan Gazi Mustafa Kemal Paşa, TBMM tarafından yeni Türk devletinin ilk cumhurbaşkanı seçildi. Bunun üzerine kürsüye gelen Mustafa Kemal, yaptığı konuşmasını "Türkiye Cumhuriyeti mesut, başarılı ve muzaffer olacaktır." sözü ile bitirdi. Böylece devletin adı ve rejimiyle ilgili tartışmalara son verildi. Devlet başkanlığı konusu çözüme kavuştu. Hükümetin kurulma şekli yeniden düzenlendi. Buna göre; cumhurbaşkanı başbakanı atayacak, başbakan da bakanlarını seçip cumhurbaşkanının onayına sunacaktı. Bu uygulamayla, meclis hükümeti sistemi yerine parlamenter rejime geçilmiş oldu. İlk hükümeti kurmakla İsmet Paşa görevlendirilmişti. Böylece Türk Milleti'nin tarihinde yeni bir devir açılıyordu.
Türk milletinin yapısına en uygun idare şekli olan cumhuriyet rejimine sahip çıkmak ve onu yaşatmak, hepimizin başlıca vatandaşlık görevidir.

Halifeliğin Kaldırılması

Hz. Muhammed, hem İslâm dininin peygamberi hem de kurduğu ilk İslâm devletinin devlet başkanı idi. Onun ölümünden sonra yerine geçen devlet başkanlarına halife denmiştir.
İlk dört halife, seçimle iş başına geldiler. Emevîler zamanında halifelik babadan oğula geçen bir saltanat hâline geldi. Bu durum Abbasîler zamanında da devam etti. İslâm dünyasında başlangıçta bir tek halife var iken, Abbasîlerin zayıflamasıyla birden fazla halife ortaya çıktı. Abbasîler, Müslümanlar üzerinde egemenliklerini sürdürebilmek için, halifeliğin dinî yönüne ağırlık verdiler. Abbasî Devleti yıkıldıktan sonra Mısır'daki Memlûk Devleti, Abbasî soyundan Ahmed'i halife ilân ederek İslâm dünyasında etkin bir hâle gelmeye çalıştı.
Osmanlı Devleti, 1517'de Memlûk Devleti'ne son vererek İslâm dünyasında büyük ölçüde birliği sağladı. Bu tarihten sonra Osmanlı padişahları da halife unvanını kullanmaya başladılar. Özellikle Osmanlı Devleti'nin son zamanlarında bu makama büyük bir önem verildi. Halifeliğin siyasî gücünden faydalanılmak istendi. Buna rağmen devletin yıkılışı önlenemedi.
Milliyetçilik ve millî egemenlik fikri üzerine kurulmuş olan yeni Türk devletinin yapısıyla saltanat ve halifeliği bağdaştırmak mümkün değildi.
1 Kasım 1922'de saltanat ve halifelik birbirinden ayrılarak saltanat kaldırıldı ve halifeliğin yetkileri dinî konularla sınırlandırıldı. Vahdettin'in ülkeyi terk etmesinden sonra, Osmanlı sülâlesinden Abdülmecit Efendi, TBMM tarafından halife seçildi. Kendisine sadece Müslümanların halifesi unvanını kullanması bildirildi. Halife olan Abdülmecit Efendi'nin, zamanla hükümetin talimatlarının dışına çıktığı görüldü. Kendisini devlet başkanı gibi görmeye başladı. Bu durum ise yeni rejim için bir huzursuzluk kaynağı oluyordu. Buna karşı derhal tedbir alınması gerekiyordu. Ayrıca Türkiye'de gerçekleştirilmesi düşünülen inkılâpların yapılabilmesi için halifeliğin kaldırılması zorunlu idi. Diğer taraftan Mustafa Kemal Paşa, halifeliğin yabancı güçler tarafından aleyhimize kullanılmasından endişe ediyordu.
Bu sebeplerden dolayı, Mustafa Kemal Paşa 1924 yılında halifeliğin kaldırılmasına karar verdi, l Mart 1924 tarihinde yaptığı Türkiye Büyük Millet Meclisini açış konuşmasında, bu düşüncesini açıkladı. 3 Mart 1924'te TBMM'de kabul edilen bir kanunla halifelik kaldırıldı.
Halifeliğin kaldırılmasıyla, lâik düzenin kurulması yolunda önemli bir adım atıldı. Aynı zamanda saltanat ve hilâfet yanlılarının dayandığı en önemli güç odağı ortadan kaldırılmış oldu.

Yeni Türk Devletinde Anayasa Hareketleri

Türkiye'nin idarî yapısı, 1921 ve 1924 anayasalarına göre düzenlendi.
1924 Anayasasının 89. ve 105. maddeleri illerin yönetimini kapsıyordu.
Ülke; iller, ilçeler, bucaklar ve köyler şeklinde yönetim birimlerine ayrıldı. Bu yönetim bölümlerinin başına merkezden yöneticiler atandı. İller valiler, ilçeler kaymakamlar, bucaklar da bucak müdürleri tarafından yönetilmeye başlandı. Bu yöneticilerin yaptığı bütün işler, hükümetin onayına bağlı idi.
Bu yeni düzenleme ile hem inkılâpların ülkenin her yerine yayılması hem de hizmetlerin en iyi bir biçimde götürülmesi amaçlanmıştır.

Çok Partili Rejim Denemeleri ve Sonuçları

İnsanların düşüncelerini açıklayabilmeleri ve başkalarının haklarına da saygı göstererek inandıkları gibi yaşamaları, ideal bir toplum düzeninin başlıca şartıdır Bu ise ancak hür ve demokratik bir sistem içinde gerçekleştirilebilir.

Türk milletinin mutluluğunu sağlamayı başlıca amaç edinen Mustafa Kemal, demokrasinin ülkemizde yerleşmesi için çalıştı Demokrasilerde aynı görüş ve düşüncedeki insanlar, siyasî partiler kurarak yönetimde söz sahibi olmaya çalışırlar Siyasî partiler demokratik rejimlerin vazgeçilmez unsurlarıdır Bu konuda da Mustafa Kemal Paşa, milletine önderlik etti Kendisi bir parti kurup, çok partili siyasî hayata geçişi teşvik etti Çok partili rejimde hükümeti kuran parti veya partiler, muhalefet partileri tarafından denetlenir.

Mustafa Kemal Paşa'nın en büyük arzusu demokrasinin ülkemizde tam olarak yerleşmesi idi Bu sebeple ülkede çeşitli partilerin kurulmasını istiyordu.

KURULAN SİYASİ PARTİLER

Cumhuriyet Halk Fırkası (Partisi)

İlk Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri, toplumun farklı kesimlerinden ve değişik düşüncelere sahip kimselerden meydana geliyordu, Hepsi Misak-ı Millî amacında birleşmekte idiler Zamanla mecliste farklı gruplar oluştu [Tesanüt (Dayanışma) Grubu, İstiklâl Grubu, Halk Zümresi ve Islahat (Reform) Grubu gibi] Bu durum meclis çalışmalarının yavaşlamasına sebep oldu Mustafa Kemal Paşa ortaya çıkan siyasî anlaşmazlıkları azaltmak ve çeşitli grupları birleştirmek için büyük çabalar gösterdi Bunda başarılı olamayınca, Anadolu ve Rumeli Müdafaa-i Hukuk Grubu adıyla bir grup kurdu Bu grup, Misak-ı Millî esasları içinde ülkenin bütünlüğünü ve milletin bağımsızlığını sağlamak için çalışacaktı.

Büyük zaferden sonra, Mustafa Kemal Paşa, gazetelere verdiği demeçte Halk Fırkası adıyla bir siyasî parti kuracağını açıkladı Bu partinin, "tam bağımsızlık" ve "kayıtsız şartsız millet egemenliği" ilkelerine dayanacağını ve bütün milletin partide temsil edileceğini söyledi.

1 Nisan 1923'te Türkiye Büyük Millet Meclisi, seçimlerin yenilenmesine karar verdi Mustafa Kemal Paşa, mecliste bulunan Anadolu ve Rumeli Müdafaa-i Hukuk Grubu'nun, Halk Fırkası'na dönüşeceğini açıkladı 9 Eylül 1923'te Halk Fırkası'nın kuruluşu tamamlandı Genel başkanlığına da Gazi Mustafa Kemal getirildi Cumhuriyetin ilânından sonra bu parti Cumhuriyet Halk Fırkası adını aldı Böylece Cumhuriyet Dönemi'nin ilk siyasî partisi kurulmuş oldu.

Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası (İlerici Cumhuriyet Partisi)

Demokrasilerde iktidar partisinin icraatını denetleyen muhalefet partileri bulunur Cumhuriyet Halk Fırkası, Cumhuriyet Dönemi'nin ilk iktidar partisi idi Cumhuriyet Dönemi'nin ilk muhalefet partisi de Terakkiperver Cumhuriyet Fırkasıdır.

Yapılan inkılâplar konusunda, Mustafa Kemal Paşa ile yakın arkadaşları anlaşmazlığa düştüler Kurtuluş Savaşı'nın kazanılmasında emeği geçen Cafer Tayyar Paşa, Kâzım Karabekir Paşa gibi komutanlar, inkılâplara olumsuz tepki gösterdiler, inkılâplar için zamanın henüz uygun olmadığını ileri sürerek bir muhalefet grubu oluşturdular Aynı zamanda milletvekili de olan bu komutanlara, ya ordudaki görevlerini ya da meclisteki görevlerini bırakmaları bildirildi Böylece büyük hizmetler yapmış olan şerefli Türk Ordusu, politik çekişmelerin dışında tutulmak istendi Milletvekili olan komutanların çoğu, askerlik görevinden ayrılıp politikaya milletvekili olarak devam ettiler Bu milletvekilleri, Cumhuriyet Halk Fırkası'nın meclis üzerinde baskı yaptığını iddia ediyorlardı Muhalefet olmadan, tek partinin demokrasinin gelişmesini engelleyeceğini söyleyen bu milletvekilleri, Cumhuriyet Halk Fırkası'ndan ayrılarak Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası'nı kurdular (17 Kasım 1924) Demokratik düzenin güçlenmesini isteyen Mustafa Kemal Paşa, yeni partinin kuruluşundan memnun oldu.

Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası, millî egemenlik, kişisel özgürlükler ve dinî inançlara saygı ilkelerini benimsemişti Cumhuriyet rejimine karşı olanlar partiye sızdılar Halkın dinî duygularını istismar ettiler Yeni rejime ve inkılâplara cephe aldılar Hükümetin yaptığı işler eleştirilirken, cumhuriyet rejimi de bazı kötü niyetli kişiler tarafından eleştirilmeye başlandı Onların bu çalışmaları özellikle cahil halk üzerinde etkisini gösterdi Bunun sonucu olarak bazı doğu ve güneydoğu illerinde etkili olan bir ayaklanma çıktı.

Cumhuriyet yönetimi için ciddî bir tehdit olan bu ayaklanma, sıkı tedbirler alınarak bastırıldı Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası da ayaklanmayla ilgili görülerek hükümet tarafından kapatıldı (3 Haziran 1925)

Serbest Cumhuriyet Fırkası (Partisi)

Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası'nın kapatılmasından sonra, Cumhuriyet Halk Fırkası, 1930 yılına kadar ülkede tek siyasal parti olarak kaldı Bu zamana kadar, inkılâpların büyük bir bölümü gerçekleştirildi Ancak tek parti yönetimi, demokratik bir rejim için uygun değildi Mecliste hükümetin çalışmaları denetimsiz kalıyordu.

1929 yılında, dünyada ekonomik bir bunalım ortaya çıktı Türkiye de bu bunalımdan etkilendi Ekonomik sıkıntıya düşen halkın şikâyetleri arttı Meclisteki bazı milletvekilleri ülkedeki ekonomik sıkıntıların, hükümetin yanlış politikalarından kaynaklandığını ileri sürmeye başladılar Atatürk de hükümetin ekonomik politikasından hoşnut değildi Hükümeti denetleyecek ikinci bir siyasî partinin gerekliliğine inanıyordu Bu nedenlerden dolayı bir muhalefet partisinin kurulmasına karar verildi Bu amaçla Mustafa Kemal, çok yakın arkadaşı Fethi Bey (Okyar)'i bir parti kurmakla görevlendirdi 12 Ağustos 1930'da Serbest Cumhuriyet Fırkası kuruldu.

Serbest Cumhuriyet Fırkası, siyasî fikir olarak cumhuriyetçilik, lâiklik ve milliyetçilik ilkelerini, ekonomi alanında ise devletçilik ilkesine karşı liberalizmi savunuyordu Parti kısa zamanda hızla gelişti Yapılan yerel seçimlerde yolsuzluk yapıldığı iddia edilip, hükümet ağır şekilde eleştirildi Hükümet ve inkılâplar aleyhinde gösteriler yapıldı Bu durum, parti yöneticilerini sıkıntıya sokunca, Serbest Cumhuriyet Fırkası, kurucuları tarafından kapatıldı (17 Kasım 1930)

Böylece çok partili siyasî hayata geçmek için yapılan ikinci deneme de başarısızlıkla sonuçlandı.

ÇOK PARTİLİ REJİM DENEMELERİNİN SONUÇLARI:

Çok partili rejim denemeleri 1924’te Terakkiperver Cumhuriyet Fırkasının kurulması ile başladı.
-Kurulan partiler, yaşanan isyanlar demokrasiye geçilmeye hazır olunmadığını gösterdi.
-Her kurulan parti eskiye dönüş için kullanıldı.
-Şeyh Said İsyanı, Suikast girişimi, Menemen Olayının ortak sonucu laik düzene ve rejim değiştirmeye yönelik geçici isyanlar olmasıdır.
-Atatürk döneminde bir daha parti kurulmamıştır.
* Türkiye, çok partili hayata 1946 yılında Demokrat Partinin kurulmasıyla geçmiştir.
-1946 Seçimini CHP kazandı. (Açık Oy-Gizli Tasnif)
-1946 seçimi ilk çok partili seçimdir.
-Tek dereceli sistem 1946’da başladı.
-1950 Seçimini Demokrat Parti (Celal Bayar-Adnan Menderes) kazandı. (Gizli Oy-Açık Tasnif)
-1950 yılında ilk defa CHP dışında farklı bir parti iktidara geldi. Böylece çok partili hayata geçilmiş oldu.

Siyasi Alanda Yapılan İnkılaplar | Ekleyen: | Tarih: 29-Nov-2011 14:07. | Bu yazı 357449 kez okundu..

Siyasi Alanda Yapılan İnkılaplar ile ilgili diğer yazılar..


İlgili Yazilar

Siyasi Alanda Yapılan İnkılaplar

Devamini Oku
1) Ankara'nın Başkent Oluşu (27 Aralık 1919) 2) Saltanatın Kaldırılması (1 Kasım 1922) 3) Cumhuriyetin İlanı (29 Ekim 1923) 4) Halifeliğin Kaldırılması (3 Mart 1924) 5) Yeni Türk Devletinde Anayasa Hareketleri a) İlk anayasanın kabulünden önce çıkarılan anayasa niteliğindeki kanunlar b) 20 Ocak 1921 anayasası (Teşkilat-ı Esasiye) c) 20 Nisan 1924 anayasası (İkinci anayasa) 6) Çok Partili Rejim Denemeleri ve Sonuçları a) TBMM’de çeşitli grupların ortaya çıkışı b) Müdafa-I hukuk Grubu’nun kuruluşu ve bunun Ha...

Hukuk Alanında Yapılan İnkılaplar

Devamini Oku
Hukuk Alanında Yapılan İnkılaplar (Özet) 1) Medeni Kanunun kabulü 2) Ceza Kanunun kabulü 3) Hakimler Kanun kabulü 4) Ticaret Kanunun kabulü 5) Borçlar Kanunun kabulü 6) İcra ve İflas Kanunun kabulüHukuk Alanında Yapılan İnkılaplar (Detay)1-Seriye Mahkemelerinin Kaldırılması ve Yeni Mahkemeler Teşkilatının Kurulması Kanunu (8 Nisan 1924) 2-Türk Medeni Kanunu (17 5ubat 1926)Dini hukuk sisteminden ayılarak laik çağdaş hukuk sisteminin uygulanmasına başlanmıştır.[1]Hukuk Alanında Yapılan Değişiklikler : Cumhuriyet öncesinde yargı işleri din ...

Sosyal Alanda Yapılan İnkılaplar

Devamini Oku
Sosyal Alanda Yapılan İnkılaplar 1)Kılık kıyafette yapılan değişiklik 2)tekke zaviye ve türbelerin kapatılması 3)Takvim, saat, ölçüler ve rakamlarda değişiklik 4)Soyadı Kanunun kabulü 5)Milli bayramlar ve tatil günlerinin belirlenmesi 6)Kadın haklarının kabulü ...

Atatürk Zamanında Ölçü Birimlerinde Yapılan Değişiklikler

Devamini Oku
Ağırlık ve Uzunluk Ölçülerinde Yapılan Değişiklikler Osmanlı zamanında kullanılan uzunluk ölçüleri genellikle endaze, parmak, arşın, adım, ayak ve kulaç olarak sıralanabilir.Osmanlı döneminde 60 cm. veya 65.cm uzunluğa eşit olan endaze, parmak ucundan omuza kadar uzunluğu ifade eden ve ortalama 75,8 cm. kabul edilen arşın ile adım, ayak, kulaç gibi uzunluk ölçüleri kullanılıyordu39. Bu ölçüler standart ölçüler değildi. Hele adım, ayak, kulaç gibi ölçülerle sıhhatli bir iş yapmak hiç mümkün değildi. Bunların yerine 26 Mart 1931 tarih ve 1782 sa...

Ekonomik Alanda İnkılaplar

Devamini Oku
Mustafa Kemal, askeri zaferlerin, siyasi ve ekonomik zaferlerle devam ettirilmesi gerektigine inaniyordu. Bu gayeyle ekonomik faaliyetleri bir bütün olarak degerlendirmis ve lozan imzalanmadan önce ele almistir. Ekonomik Alanda Yapılan İnkilaplar § İzmir İktisat Kongresi (18 subat – 4 mart 1923) : Lozan’daki baris görüsmelerinin kesildigi bir sirada, izmir’de türkiye iktisat kongresi toplandi. degisik kesimlerden 1135 temsilcinin katildigi bu kongrenin sonucunda “misak-i iktisadi” kabul edildi. Buna göre ekonomik ...

Atatürk İnkılapları

Devamini Oku
II. MECLIS’IN AÇILMASI (11 AGUSTOS 1923) 23 Nisan 1920’de çalismalarina baslayan I. TBMM, ulusal bagimsizligi gerçeklestirmeyi amaçlayan vatansever insanlardan olusuyordu. Çok zor sartlarda çalismis ve bunu basarmisti. Mustafa Kemal mecliste degisik görüslerde olan insanlari bir araya getirmek için “Müdafaa-i Hukuk” grubunu kurmustu. Meclisin 1 Nisan’da kendin feshetmesiyle seçimlerin yenilenmesine karar verildi. Seçimleri çogunlukla Müdafaa-i Hukuk grubu üyeleri kazandi. II. TBMM 11 Agustos 1923’te çalismal...

Eğitim ve Kültür Alanında Yapılan İnkılaplar

Devamini Oku
Eğitim ve Kültür Alanında Yapılan İnkılaplar 1)Eğitim alanında yapılan inkılaplar 1.a)tevhid-I Tedrisat (Eğitim ve öğretimin birleştirilmesi) Kanunun kabulü 1.b)latin harflerinin kabulü 1.c)Üniversite reformu 2)kültür alanında yapılan inkılaplar 2.a)türk tarihi alanında yapılan çalışmalar 2.b)türk dili alanında yapılan çalışmalar ...

Çok partili siyasi hayata geçis denemeleri

Devamini Oku
İnsanların düşüncelerini açıklayabilmeleri ve başkalarının haklarına da saygı göstererek inandıkları gibi yaşamaları, ideal bir toplum düzeninin başlıca şartıdır Bu ise ancak hür ve demokratik bir sistem içinde gerçekleştirilebilir. Türk milletinin mutluluğunu sağlamayı başlıca amaç edinen Mustafa Kemal, demokrasinin ülkemizde yerleşmesi için çalıştı Demokrasilerde aynı görüş ve düşüncedeki insanlar, siyasî partiler kurarak yönetimde söz sahibi olmaya çalışırlar Siyasî partiler demokratik rejimlerin vazgeçilmez unsurlarıdır Bu konuda da Must...

Ekonomi ve Sağlık Alanında Yapılan İnkılaplar

Devamini Oku
1) Ekonomik alanda yapılan çalışmalar * İZMİR İKTİSAT KONGRESİ’NİN TOPLANMASI ( 18 ŞUBAT 1923 ) * MİLLİ EKONOMİ İLKESİ’NİN BENİMSENMESİ ( 18 ŞUBAT 1923 ) * AŞAR VERGİSİ’NİN KALDIRILMASI ( 17 ŞUBAT 1925 ) * TEŞVİK-İ SANAYİ KANUNU’NUN KABULÜ ( 28 MAYIS 1926 ) * KABOTAJ KANUNU’NUN KABULÜ ( 1 TEMMUZ 1926 ) * ANADOLU DEMİRYOLLARI’NIN YABANCILARDAN ALINMASI * BEŞ YILLIK KALKINMA PLANI’NIN YAPILMASI * TÜRKİYE’NİN İHTİYACI OLAN FABRİKALARIN BİR BİR DEVLET ELİYLE AÇILMASI * TÜR...

2. Mahmut döneminde yapılan yenilikler

Devamini Oku
II.MAHMUT DÖNEMİ ( 1808 - 1839 ) A- askeri Alanda : · Alemdar Mustafa Paşa tarafından " Sekban-ı Cedit" adında askeri ocak kuruldu.Ancak yeniçerilerin isyanı sonucu bu askeri ocak kaldırıldı. · Yeniçerilerden seçilerek "Eşkinci" adıyla yeni bir askeri ocak kuruldu. Ancak bir süre sonra yeniçeriler biz talim istemiyoruz diyerek, bu ocağın yapılanmasına karşı çıktılar.* Bunun üzerine sarayda büyük bir divan kurulmuş , Yeniçeri Ocağının kaldırılmasına karar verilmiştir. Halk,Esnaf,Medrese öğrencileri kaldırılmasını desteklediler. · Yeniçeri O...

Yorumlardan Yazarları Sorumludur. Yorumunuz Site Yönetimi Uygun Görürse Yayınlanır..!!..
Gönderen Başlık
egina
Tarih: 10:01:30 11.04.2009  Güncelleme: 10:01:30 11.04.2009
Webmaster
Tarih: 07.16.2008
Nereden:
Gönderiler: 72

Siyasi Alanda Yapılan İnkilaplar

Siyasi Alanda Yapılan Inkılaplar Ödevi

saltanatın kaldırılması

yurdun kurtuluşu, osmanlı saltanatına rağmen gerçekleşmişti. 23 nisan 1920’den itibaren salt milletin egemenliğine dayanan yeni bir devlet kurulmuş ve yurdun kurtuluşu sağlanmıştı. artık iyice eskiyen ve yıpranan kişisel saltanatın sürmesi akla aykırı idi.
büyük zafer kazanıldıktan ve mudanya ateşkes anlaşması imzalandıktan sonra, barış görüşmeleri hazırlıklarına başlanmıştı. işte bu sırada istanbul hükümeti, tbmm başkanlığına yolladığı yazılarla zaferin kazanılması ile artık işbirliği yapılması gerektiğini bildirdi. zaferin kazanılmasında hiçbir rolü almayan, hatta onu köstekleyen saltanat şimdi ankara hükümetine barış görüşmelerinde “işbirliği” öneriyordu. ayrıca, 28 ekim tarihli notalarında anlaşma devletleri, osmanlı hükümeti ile tbmm hükümeti’ni birlikte, barış görüşmelerine katılmayı resmen çağırmışlardı. barış görüşmelerinde türk tarafını bölerek güçsüzleştirmek istiyorlardı.
23 nisan 1920’den itibaren, milli egemenliğe dayanan devletin kurulması ile kişisel saltanatın zaten kalkmış olduğunu kabul eden gazi mustafa kemal ortaya çıkan fırsatı değerlendirerek en önemli siyasal inkılâplardan birini gerçekleştirdi. gazi 1 kasım’da tbmm’de yaptığı tarihsel bir konuşmada, millet egemenliği yanında kişisel egemenliğim de sürmesinin akla aykırı olduğunu belirtti. barış görüşmelerine istanbul hükümetinin de çağrılması tbmm üyelerini zaten çok öfkelendirmişti. böylece 1 kasım 1922’de tbmm oybirliğiyle aldığı kararla osmanlı saltanatını kaldırdı. tbmm’nin verdiği kararda, saltanatın, istanbul’un işgal tarihi olan 16 mart 1920’de kalkmış sayıldığı belirtilmiştir.
saltanatın kaldırılması ile, tevfik paşa hükümeti’nin yapacağı bir iş kalmamıştı. sadrazam saray’a istifasını verdi. son osmanlı hükümdarı vahdettin, padişahlık sıfatının kalkması üzerine bir süre şaşkınlaştı. sonunda, 17 kasım’da, hâlâ istanbul’da bulunan ingiliz komutanlığına başvurarak yurdu terk etti.
dikkate değer nokta, vahdettin ingiliz koruyuculuğu isterken yazdığı mektuba “osmanlı padişahı” imzasını değil, “müslümanların halifesi” imzasını atmasıdır. o halde vahdettin de tbmm’nin kararını tanımış olmaktadır.
osmanlı padişahı aynı zamanda müslümanların da halifesi sayılırdı. tbmm yalnız padişahlığı kaldırmıştı. halifelik makamı duruyordu. vahdettim kaçınca, artık onun halifelik sanını taşıması mümkün değildi. bu nedenle 18 kasım günü toplanan tbmm, osmanlı ailesinden veliaht abdülmecit efendi’yi halife seçti.

b. cumhuriyetin ilanı ve halifeliğin kaldırılması

1. cumhuriyetin ilanı ve mustafa kemal paşa’nın ilk cumhurbaşkanı seçilmesi
tbmm’nin açılışı ile millet egemenliğine dayalı yeni bir devlet kuruldu. bu yeni devletin bir başkanı yoktu. kurtuluş savaşı sırasında mustafa kemal paşa tbmm başkanı olarak devlet başkanı eksikliğini gidermeye çalışmıştır. gerek dış ilişkilerde, gerek iç işlerinde bir devlet başkanı gibi davranıyordu ama o, gerçekte bir kurul olan tbmm’nin başı idi.
1 kasım 1922 tarihinde saltanat kaldırılınca, padişahın varlığından doğan sorun da çözümlenmiş oldu.
1921 anayasası ile kurulan hükümet sistemi de, zaferden sonra, tam olarak işleyemez duruma gelmişti. bilindiği gibi, ilk kurulan sistemde ayrı bir hükümet yoktu. tbmm’nin kendisi hükümetti. ancak, bakanlıkların işlerini bir büyük kurul olarak yerine getirmesi çok zor olduğundan kendi içinden vekiller seçiyordu. bunlar, tbmm’nin vekili olarak başına geçtikleri bakanlıkları yönetiyorlardı. bu vekillerin içinden biri, vekiller kurulunun toplantılarını yönetirdi. yani bir başbakan da yoktu.



partiler ve çok partili döneme geçiş saltanatın kaldırılması

yurdun kurtuluşu, osmanlı saltanatına rağmen gerçekleşmişti. 23 nisan 1920’den itibaren salt milletin egemenliğine dayanan yeni bir devlet kurulmuş ve yurdun kurtuluşu sağlanmıştı. artık iyice eskiyen ve yıpranan kişisel saltanatın sürmesi akla aykırı idi.
büyük zafer kazanıldıktan ve mudanya ateşkes anlaşması imzalandıktan sonra, barış görüşmeleri hazırlıklarına başlanmıştı. işte bu sırada istanbul hükümeti, tbmm başkanlığına yolladığı yazılarla zaferin kazanılması ile artık işbirliği yapılması gerektiğini bildirdi. zaferin kazanılmasında hiçbir rolü almayan, hatta onu köstekleyen saltanat şimdi ankara hükümetine barış görüşmelerinde “işbirliği” öneriyordu. ayrıca, 28 ekim tarihli notalarında anlaşma devletleri, osmanlı hükümeti ile tbmm hükümeti’ni birlikte, barış görüşmelerine katılmayı resmen çağırmışlardı. barış görüşmelerinde türk tarafını bölerek güçsüzleştirmek istiyorlardı.
23 nisan 1920’den itibaren, milli egemenliğe dayanan devletin kurulması ile kişisel saltanatın zaten kalkmış olduğunu kabul eden gazi mustafa kemal ortaya çıkan fırsatı değerlendirerek en önemli siyasal inkılâplardan birini gerçekleştirdi. gazi 1 kasım’da tbmm’de yaptığı tarihsel bir konuşmada, millet egemenliği yanında kişisel egemenliğim de sürmesinin akla aykırı olduğunu belirtti. barış görüşmelerine istanbul hükümetinin de çağrılması tbmm üyelerini zaten çok öfkelendirmişti. böylece 1 kasım 1922’de tbmm oybirliğiyle aldığı kararla osmanlı saltanatını kaldırdı. tbmm’nin verdiği kararda, saltanatın, istanbul’un işgal tarihi olan 16 mart 1920’de kalkmış sayıldığı belirtilmiştir.
saltanatın kaldırılması ile, tevfik paşa hükümeti’nin yapacağı bir iş kalmamıştı. sadrazam saray’a istifasını verdi. son osmanlı hükümdarı vahdettin, padişahlık sıfatının kalkması üzerine bir süre şaşkınlaştı. sonunda, 17 kasım’da, hâlâ istanbul’da bulunan ingiliz komutanlığına başvurarak yurdu terk etti.
dikkate değer nokta, vahdettin ingiliz koruyuculuğu isterken yazdığı mektuba “osmanlı padişahı” imzasını değil, “müslümanların halifesi” imzasını atmasıdır. o halde vahdettin de tbmm’nin kararını tanımış olmaktadır.
osmanlı padişahı aynı zamanda müslümanların da halifesi sayılırdı. tbmm yalnız padişahlığı kaldırmıştı. halifelik makamı duruyordu. vahdettim kaçınca, artık onun halifelik sanını taşıması mümkün değildi. bu nedenle 18 kasım günü toplanan tbmm, osmanlı ailesinden veliaht abdülmecit efendi’yi halife seçti.

b. cumhuriyetin ilanı ve halifeliğin kaldırılması

1. cumhuriyetin ilanı ve mustafa kemal paşa’nın ilk cumhurbaşkanı seçilmesi
tbmm’nin açılışı ile millet egemenliğine dayalı yeni bir devlet kuruldu. bu yeni devletin bir başkanı yoktu. kurtuluş savaşı sırasında mustafa kemal paşa tbmm başkanı olarak devlet başkanı eksikliğini gidermeye çalışmıştır. gerek dış ilişkilerde, gerek iç işlerinde bir devlet başkanı gibi davranıyordu ama o, gerçekte bir kurul olan tbmm’nin başı idi.
1 kasım 1922 tarihinde saltanat kaldırılınca, padişahın varlığından doğan sorun da çözümlenmiş oldu.
1921 anayasası ile kurulan hükümet sistemi de, zaferden sonra, tam olarak işleyemez duruma gelmişti. bilindiği gibi, ilk kurulan sistemde ayrı bir hükümet yoktu. tbmm’nin kendisi hükümetti. ancak, bakanlıkların işlerini bir büyük kurul olarak yerine getirmesi çok zor olduğundan kendi içinden vekiller seçiyordu. bunlar, tbmm’nin vekili olarak başına geçtikleri bakanlıkları yönetiyorlardı. bu vekillerin içinden biri, vekiller kurulunun toplantılarını yönetirdi. yani bir başbakan da yoktu.



partiler ve çok partili döneme geçiş konusunda geniş içerikli bir ödev dosyasıdır. Bu ödev dosyası oldukça kapsamlı bir şekilde hazırlanmıştır.
Cevapla


Siyasi Alanda Yapılan İnkılaplar
» Siyasi Alanda Yapılan İnkılaplar resimleri

  Puanı : 7.3 / 10 | Oy : 76 kişi | Toplam : 552

» Bu yazıya puan ver..
» Ara Yoksa Sor Yanıtlayalım
Loading
» Reklamlar
Sorun Yanıtlayalım
İletişim